Tre ugers indefrosne feriepenge er på vej til dig – hvis du vælger det

For at sætte gang i dansk økonomi efter coronakrisen har et bredt flertal i Folketinget vedtaget, at danskerne kan få udbetalt op til tre uger af deres indefrosne feriepenge

Folketinget har, ifølge en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet mandag i denne uge vedtaget, at danskerne kan få udbetalt tre uger af de indefrosne feriepenge til oktober. Udbetalingen af de indefrosne feriepenge sker på frivillig basis, og de danskere, der ønsker at få udbetalt feriepengene i år, og ikke først når de går på pension, kan med få klik på Borger.dk fra begyndelsen af oktober og frem til 1. december anmode om at få udbetalt feriepengene. Feriepengene vil herefter blive udbetalt til ens konto op til to uger efter.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard siger om ordningen:

- Jeg glæder mig over, at et bredt flertal i Folketinget er enige om, at vi snart kan udbetale tre uger af danskernes indefrosne feriepenge. Det kan være med til at få gang i dansk økonomi. Det her har skullet gå stærkt, så pengene kan komme ud og arbejde hurtigst muligt, og det har haft indflydelse på, hvad der var teknisk muligt. Det er også af hensyn til tiden, at vi i første omgang sammen med et bredt flertal af Folketingets partier har besluttet, at man kan hæve tre ugers feriepenge. Der vil dermed senere være yderligere to ugers opsparing, som vi i aftalekredsen skal drøfte, om der også er brug for at få udbetalt hurtigt. Det vil vi gøre i efteråret.

Foretager du dig ikke noget, bliver feriepengene udbetalt, når du går på pension, eller hvis du af andre grunde trækker dig tilbage fra arbejdsmarkedet og i den forbindelse beder om at få udbetalt feriepengene.