Coronaen som permanent vilkår i vores arbejdsliv

Hvad har vi lært af coronasituationen, og hvad bør vi tage med videre? Spørger arbejds- og organisationspsykolog Helle Folden Dybdahl.

På Arbejdsmiljøweb.dk er der lavet en podcast med arbejds- og organisationspsykolog Helle Folden Dybdahl om ledelse, vilkår og læringen fra corona. Hendes afsæt i podcasten er, at vi ikke ved, hvor længe coronaen kommer til at vare, og vi derfor må lære at navigere i usikkerheden, så vores hverdag kommer til at fungere hér og nu.

De nye og mere permanente vilkår i vores arbejdsliv omkring coronaen, er selvfølgelig også en udfordring for ikke mindst lederne. I podcasten kan du høre, hvordan lederne kan blive bedre til at opfange og aflæse de udfordringer deres medarbejdere står med, og hvorfor de ledergrupper, som formår at dele udfordringer og erfaringer, klarer sig bedst.

Det handler også for lederne om løbende at samle op på, hvad der fungerer, og hvad der kræver justeringer – og på, hvad vi lærer lige nu og kan tage med videre. Erfaringerne kan bl.a. samles op på teammøder, ved MUS-samtaler, afdelingsmøder mv. Og så opfordrer Helle Folden Dybdahl til, at ledergrupperne taler sammen om, hvad situationen kræver af lederne, og bruger hinandens erfaringer og løsninger.

Hør mere i podcasten